Source/Quelle |
BMC Public Health 2007 |
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Use of tobacco and alcohol by Swiss primary care physicians: a cross-sectional survey / Alkohol- und Tabakkonsum bei Schweizer Hausärzten: eine Querschnitt-Studie |
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BMC Public Health
2007, 12.1.2007, 7:5 doi:10.1186/1471-2458-7-5
Link to The complete article is available as a provisional PDF.
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The fully formatted PDF and HTML versions are in production. Background Health behaviours among doctors has been suggested to be an important marker of how harmful lifestyle behaviours are perceived. In several countries, decrease of smoking among physicians over the last years has been spectacular, indicating that the hazard of smoking was well known. Historical data have shown that because of their higher socio-economical status physicians take up smoking earlier, but when the dangers of smoking become better known, physicians began to give up smoking at a higher rate than the general population. For alcohol consumption, the situation is quite different: prevalence is still very high among physicians and the dangers are not so well perceived. To study the situation in Switzerland, data of a national survey were analysed to determine the prevalence of smoking and alcohol drinking among primary care physicians. Methods 2756 randomly selected practitioners were surveyed to assess subjective mental and physical health and their determinants, including smoking and drinking behaviours. Physicians were categorised as never smokers, current smokers and former smokers, as well as non drinkers, drinkers (AUDIT-C < 4 for women and < 5 for men) and at risk drinkers (higher scores). Results 1784 physicians (65%) responded (men 84%, mean age 51 years). Twelve percent were current smokers and 22% former smokers. Sixty six percent were drinkers and 30% at risk drinkers. Only 4% were never smokers and non drinkers. Forty eight percent of current smokers were also at risk drinkers and 16% of at risk drinkers were also current smokers. Smoking and at risk drinking were more frequent among men, middle aged physicians and physicians living alone. When compared to a random sample of the Swiss population, primary care physicians were two to three times less likely to be active smokers (12% vs. 30%), but were more likely to be drinkers (96% vs. 78%), and twice more likely to be at risk drinkers (30% vs. 15%). Conclusions The prevalence of current smokers among Swiss primary care physicians was much lower than in the general population in Switzerland, reflecting that the hazards of smoking are well known to doctors. However, the opposite was found for alcohol use, underlining the importance of making efforts in this area to increase awareness among physicians of the dangers of alcohol consumption. Comment H.T. Meyer: To reach a change in the behaviour of the docters is very urgent because they should play an important role by early discovering of alcohol problems of their patients. Physicians with an alcohol problem are not capable to do this because out of consideration for their own problem they cannot enough confront the patients with their problem. (Otherwise, beeing honest they had to undertake something as well).
Teil-Übersetzung H.T. Meyer:
Alkohol- und Tabakkonsum bei Schweizer Hausärzten: eine Querschnitt-Studie Resultate 1784 Ärzte (65%) antworteten (Männer 84%, durchschnittliches Alter 51 Jahre). 12% waren Raucher und 22% ehemalige Raucher. 66% waren Alkoholkonsumenten und dazu 30% Risiko-Trinker. Nur 4% hatten nie geraucht und nie Alkohol konsumiert. 48% der gegenwärtigen Raucher waren auch Risiko-Trinker und 16% der Risikotrinker waren auch noch Raucher. Rauchen und Risiko-Trinken war häufiger bei Männern, Ärzten mittleren Alters und Alleinstehenden. Vergleicht man die Zahlen mit der durchschnittlichen Schweizer Bevölkerung, so war es bei den Hausärzte 2 - 3 mal weniger wahrscheinlich, dass sie rauchten (12% : 30%) aber waren häufiger Alkoholkonsumenten (96% : 78%), und zweimal wahrscheinlicher Risiko-Trinker (30% : 15%). Schlussfolgerungen Unter den Schweizer Hausärzten gibt es viel weniger Raucher als in der Gesamtbevölkerung der Schweiz. Dies zeigt, dass die Risiken des Rauchens bei den Ärzten gut bekannt sind. Allerdings wurde das Gegenteil beim Alkoholkonsum gefunden, was die Bedeutung unterstreicht, Anstrengungen zu unternehmen, um bei den Ärzten das Bewusstsein für die Gefahren des Alkoholkonsums zu verbessern. Kommentar H.T. Meyer: Eine Änderung des Konsumverhaltens der Ärzte herbeizuführen, drängt sich auch deshalb auf, weil diese in der Früherkennung von Alkoholproblemen ihrer Patienten eine grosse Rolle spielen könnten und wie jüngste Untersuchungen zeigen, auch sollten. Ärzte mit eigenem Alkoholproblem sind dafür ungeeignet, weil sie aus Rücksicht auf ihr eigenes Problem die Patienten nicht genügend nachhaltig mit deren Problem konfrontieren werden. (Sonst müssten sie ehrlicherweise selber auch etwas unternehmen.) Die Aufklärung müsste bereits im Studium einsetzen. |
Homepage Forschung-Übersicht/Research
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InhaltsverzeichnisEntwicklungen der schweizerischen Alkoholpolitik der letzten Jahre anhand von Leserbriefen Ihre Meinung interressiert uns Links zu Fachleuten und Institutionen Die Lobby-Arbeit der globalen Alkoholindustrie Dossiers: Suchtmittelwerbung; Alcopops; Absinth; WTO - GATS; Alkoholkonsum Jugendlicher; Alkohol und Verkehr / Drink Driving; Wein (Alkohol) sei (mässig genossen) gesund; Sport und Alkohol; Strukturelle Prävention; NPA (Nationales Programm Alkohol); botellón Projekt-Idee
Project in English
Herausgeber/Editor:Hermann T. Meyer, Projekte und Dienstleistungen, Lindenstr. 32, CH-8307
Effretikon, Switzerland, Copyright © 2001-2008: Hermann T. Meyer. Alle Rechte vorbehalten. Unsere eigenen Texte dürfen gerne unter Quellenangabe übernommen und weiterverbreitet werden. Fremde Texte entsprechen nicht unbedingt unserer eigenen Auffassung. All rights reserved. Our own texts may be copied and distributed with stating the source. Texts from other sources do not necessarily represent our views. Stand: 23.12.2008
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