Forschungsergebnisse / Research results

29.03.2006  (forsc115.htm)

Source/Quelle:

EU-Commission, Public Health, Health Programme

Authors/Verfasser:

OXFORD BROOKES UNIVERSITY, Address: School of Health and Social Care GB – OXFORD OX3 7PD Web site: http://www.brookes.ac.uk/ E-mail: david.foxcroft@brookes.ac.uk Contact person:
Prof. David R. FOXCROFT

Theme/Thema:

Evidence for Drugs and Alcohol Policy (EDAP): Cochrane Systematic Reviews EC Public Health programme grant reference SPC.2002454 
Final Activity Report: 1/3/2003 to 31/8/2005 
Beweise für den Erfolg der Drogen- und Alkoholpolitik 


Link
to Final Technical (Activity) Report on the progress of the project, EDAP SPC.2002454 (pdf 614 S)


Link
to EU - European Commission, Public Health: Project Description

 

This paper was produced for a meeting organized by Health & Consumer Protection DG and represents the views of its author on the subject. These views have not been adopted or in any way approved by the Commission and should not be relied upon as a statement of the Commission's or Health & Consumer 
Protection DG's views. The European Commission does not guarantee the accuracy of the data
included in this paper, nor does it accept responsibility for any use made thereof.

 

EDAP - Evidence for Drugs and Alcohol Policy: Cochrane Systematic Reviews

Review 2: Interventions for the Prevention of Drug Use by Young People Delivered in Non-school Settings

Abstract

Background

Interventions intended to prevent or reduce use of drugs by young people may be delivered in schools as part of the curriculum, or in other settings. This review aims to summarise the current literature about the effectiveness of such interventions delivered in settings other than schools.

Main results

Seventeen studies were included, evaluating four types of intervention: motivational interviewing or brief intervention (1 cluster randomised trial, 32 clusters, 1 individually randomised, 33 participants), education or skills training (2 studies, 352 participants), family interventions (3 cluster randomised studies, 104 clusters, and 5 individually randomised studies, 845 participants), and multicomponent
community interventions (5 cluster randomised studies, 117 clusters). 

Many studies had methodological drawbacks, especially high levels of loss to follow-up. There were too few studies for firm conclusions. One study of motivational interviewing suggested that this intervention was beneficial on cannabis use. Three family interventions (Focus on Families, Iowa Strengthening Families Program and Preparing for the Drug-Free Years), each evaluated in only one study, suggested that they may be beneficial in preventing cannabis use. The studies of multicomponent community interventions did not find any strong
effects on drug use outcomes, and the two studies of education and skills training did not find any differences between the intervention and control groups.

Reviewers' conclusions

There is a lack of evidence of effectiveness of the included interventions. Motivational interviewing and some family interventions may have some benefit. Cost-effectiveness has not yet been addressed in any studies, and further research is needed to determine whether any of these interventions can be recommended.  
Teilweise Übersetzung  von H.T. Meyer

Hintergrund

Massnahmen, die bezwecken den Drogenkonsum von Jugendlichen zu reduzieren oder ihm vorzubeugen können in Schulen als Teil des Lehrplans oder in andern Zusammenhängen durchgeführt werden. Dieser Überblick zielt darauf ab, die aktuelle Literatur über die Wirksamkeit solcher Interventionen zusammenzufassen, die ausserhalb der Schule erfolgten.

Forschers Folgerungen

Es besteht ein Mangel an Beweisen betreffend die Wirksamkeit der untersuchten Interventionen. Motivierende Gespräche und einige Familieninterventionen mögen etwas Erfolg haben. Kosten-Effektivität wurde bis jetzt noch in keiner Studie angesprochen und weitere Forschung ist nötig, um festzustellen, ob irgendeine dieser Interventionen empfohlen werden kann.

Kommentar:

Nachdem bereits deutlich die geringe Wirksamkeit der schulischen Prävention nachgewiesen worden ist, (Babor et al.: Alcohol - no ordinary commodity) kommt diese Untersuchung, nicht überraschend, zum gleichen Ergebnis. Die Jugendlichen sind die gleichen, ob sie sich in oder ausserhalb der Schule aufhalten. Und sie sind der gleichen alkoholfreundlichen Umwelt ausgesetzt. Einmal mehr zeigt sich, dass wirksame Prävention bei Jugendlichen über ihre Kostensensibilität führt, d.h. über Alkoholsteuern, verbunden mit Mindestpreisen und Information über das "warum".


 

 

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Stand: 23.12.2008