Forschungsergebnisse / Research results

16.08.2006  (forsc138.htm)

Source/Quelle

Join Together; Star Telegram.com Arlington; American Journal of Public Health. 

Authors/Verfasser:

Lara Zwarun, assistant professor at the University of Texas at Arlington and students

Theme/Thema:

Ten Years and 1 Master Settlement Agreement Later: The Nature and Frequency of Alcohol and Tobacco Promotion in Televised Sports, 2000 Through 2002. / Zehn Jahre und 1 wichtiges Übereinkommen später: Die Art und Häufigkeit von Alkohol- und Tabakreklame in Sportsendungen am Fernsehen, 2000 bis 2002.


Link
to    Join Together, 15.8.06
   

Link to    Star Telegram.com, 14.8.06

 

Link to    Am J Public Health 2006 96: 1492-1497, 10.2105/AJPH.2005.064642. [Abstract]
                payable: [Full Text]     [PDF]  
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Join Together,  Abstract:  Researchers: Tobacco, Alcohol Logos are Everywhere

Despite a ban on TV advertising of tobacco, a research project from the University of Texas at Arlington found many alcohol and tobacco logos while watching 83 hours of televised sports.

Logos appeared on car hoods, ice rinks, and boxing rings -- even next to ski jumps -- said Lara Zwarun, an assistant professor at the school who led students in conducting the study. "This stuff is not subliminal, but it is below the radar," she said. "It doesn't leap out at you as advertising."

An expert on sports sponsorships said the tobacco industry has not spent much in that arena since the 1998 nationwide tobacco settlement, focusing instead on event sponsorships such as a smoking lounge during the recent Ozzfest tour. But beer and liquor ads are ubiquitous in sports.

Übersetzung von H.T. Meyer 

Join Together,  Zusammenfassung: Forscher: Tabak, Alkohol-Logos sind überall

Trotz eines Werbeverbotes für Tabak am Fernsehen hat ein Forschungsprojekt der Universität von Texas in Arlington viele Alkohol- und Tabaklogos gefunden, als es während 83 Stunden Sportsendungen am Fernsehen überprüfte.

Logos erschienen an Automotorhauben, Eisfeldern und Boxrings - sogar in der Nähe von Skisprungschanzen - sagte Lara Zwarun, eine Assistenzprofessorin an der Universität, die Studenten bei der Durchführung der Studie anleitete. "Diese Art ist nicht unterschwellig, aber sie geht unter dem Radar durch", sagte sie. "Es springt nicht ins Auge als Werbung."

Ein Experte für Sport-Sponsoring sagte, die Tabakindustrie habe auf diesem Gebiet nicht viel ausgegeben, seit dem landesweiten Tabak-Übereinkommen von 1998. Stattdessen konzentriert sie sich auf das Sponsern von Anlässen, z.B. ein Raucher-Raum während der kürzlichen Ozzfest Tour. Aber Bier- und Schnaps-Reklame sind im Sport allgegenwärtig.


                            

 

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Stand: 23.12.2008